Verhaal

Der Blitz | 1969 – 1975 Black Strangers en Soul Sect | 1965 - 1969

In gesprek met Jordan Laturake

Der Blitz kent een bijzondere geschiedenis. De liefde en interesse voor de muziek ontstond in kamp Beugelen in Staphorst. Met name ingegeven door de vaders van de bandleden, allen gedreven muzikanten, als dirigent van een fluitorkest, violist, gitarist en saxofonist. Ze luisterden in die tijd vaak naar de radio en hoorden de liedjes van Cliff Richard, Elvis Presley, The Everly Brothers, Fats Domino, Little Richard en anderen.

Van kamp Beugelen naar de Molukse wijk
In december 1963 verhuisden ze van kamp Beugelen naar de Molukse wijk Venesluis in Hoogeveen. Daar ontstond de band, op een zomerse dag in een schuurtje. De vier jongens waren toen 13 en 15 jaar. Eigenlijk was het niet zo verrassend. De band was een verlengstuk van hun kampleven. Aanvankelijk bestond Der Blitz uit Rudolf Loupatty sologitaar, Bennie Ninkeula basgitaar, Max Lesimanuaja (†) drums, Jordan Laturake zang en Peter Dijkstra (†) orgel. Later kwamen daar blazers bij. Dat waren de broers Rosing uit Coevorden, Henny op saxofoon en Harry op trompet.

Manager, roadies en fans
In het begin speelden de jongens op de jaarlijkse schoolfeesten in Hoogeveen en Meppel (Lyceum, MULO en Huishoudschool). Er volgden optredens in dancings, cafés, de schouwburg, de jongerensoos, bij feestweken in de regio en, last but not least, op Molukse bruiloften in het hele land. De mannen kregen een volle agenda. Bijna ieder weekend waren ze bezet met optredens in Nederland en Duitsland. Ze hadden een manager, Joop Beekamp (†) die destijds een platenzaak aan de Schutstraat had, en eigen roadies en vaste fans die altijd meegingen.

Pop, blues en soul
Aanvankelijk speelde de band onder de naam Black Strangers. Later werd het Soul Sect. Het repertoire bestond uit pop en blues, met nummers van The Beatles, The Stones, Small Faces, Jimi Hendrix en andere groepen uit die tijd. In 1969 veranderde de bandnaam in Der Blitz. Op de achterkant van een Fenderversterker troffen de mannen technische termen aan zoals 16 OHM en Der Blitz. Ze kozen voor Der Blitz, kort en krachtig, misschien ook vanwege de optredens in der Heimat. Ze traden regelmatig op in Nordhorn, Rheine en Bocholt. Met de naamsverandering veranderde ook het repertoire. Als Der Blitz brachten ze voornamelijk soul, met covers van onder meer James Brown, Otis Redding, Stevie Wonder, The Temptations en Percy Sledge.

Jordan: ‘De muziek van toen is in mijn optiek nog steeds de bakermat van de hedendaagse popmuziek. Geweldige muziek met verschillende stijlen.’

ZZ en de Maskers
Gedenkwaardige optredens zijn er zeker. Tijdens de jaarlijkse Expansieweek in Hoogeveen speelden ze in het voorprogramma van ZZ en de Maskers in een tent op het Beukemaplein. De sologitarist gaf voor de gein een solo weg van ‘La Comparsa’, een instrumentaal nummer van de Maskers. Die solo klonk zo perfect, dat het publiek dacht dat het de Maskers zelf waren die speelden. De Maskers waren ‘not amused’, maar konden er gelukkig om lachen.

The Hollies
Ook was er een memorabel optreden in Leeuwarden met de Engelse groep The Hollies. The Hollies waren zo onder de indruk van het spel van de sologitarist, dat hun manager na het optreden vroeg of hij bij The Hollies wilde komen spelen. Gelukkig heeft hij dat niet gedaan.

Houseband Salawaku
De bandleden van het eerste uur zijn altijd buren en vrienden gebleven. Ze maken nog steeds muziek in de Houseband van Salawaku.

Geen reacties

Reactie toevoegen